DIGIMEDIA 2023 se koná 14 června 2023

1103

Přijde ministr průmyslu i nový šéf ČTÚ

Necelé čtyři měsíce nás dělí od letošního 18. ročníku odborné konference DIGIMEDIA 2023 o médiích, reklamě a legislativě. I když se to může zdát jako ještě dlouhá doba, přípravy jsou v plném proudu a program konference je už v základních rysech daný.

I když zatím nemůžeme potvrdit jména všech diskutujících, jedno je již jisté: letos na tuto akci zavítá i ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela, v jehož gesci je problematika terestrického televizního i rozhlasového vysílání, a také nový předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Marek Ebert, který 1. února vystřídal ve funkci Hanu Továrkovou. Termín konání konference organizátoři Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA-MK) domluvili s Českou televizí, v jejímž Kongresovém sále v Praze na Kavčích horách se konference tradičně koná na 14. června.

Rovněž letos se DIGIMEDIA rozdělí do tří samostatných tematických bloků. První a nejsledovanější se zaměří na televizní vysílání s důrazem na terestrické vysílací sítě. Blok ponese podtitul „Inflace dopadá i na média. Zůstane Čechům bezplatná terestrická televize?“ a rozebere například špatné financování médií veřejné služby a jak by bylo možné tento problém řešit, snahy komerčních televizí zpoplatnit divákům přístup k prémiovému obsahu a také se zaměří na postoj ČTÚ k budoucnosti bezplatného příjmu terestrické televize v České republika po změně předsedy Rady ČTÚ. Dodejme, že bývalá šéfka ČTÚ Hana Továrková na DIGIMEDII 2021 překvapila názorem, že by terestrické televizní vysílání mělo v roce 2030 úplně skončit a překlopit se kompletně na internet.

Jaká bude pozice Česka na konferenci WRC-23?

Důležitým tématem prvního bloku konference bude také řešení problematického příjmu DVB-T2 v některých lokalitách a otázka, zda v řadě případů není chyba spíše na straně diváka a jeho přijímače, respektive příjmové antény. Se zástupci ČTÚ a MPO konference probere pozici České republiky před podzimní Světovou radiokomunikační konferencí WRC-23, na které se bude hovořit o budoucnosti frekvenčního pásma 600 MHz. S tím souvisí i otázka, co se stane s ženevskými kmitočty, které byly původně určené pro rozvojové sítě DVB-T2. Ponechá si je stát jako rezervu pro případ uvolňování pásma 600 MHz a zachování současného rozsahu terestrického televizního vysílání?

Na minulých ročnících konference DIGIMEDIA se skloňovala finanční náročnost distribuce televizního signálu přes terestrické vysílače. DVB-T2 je sice finančně nejnáročnější způsob televizního vysílání, stále o něj ale roste zájem, o čemž svědčí uskutečněné nebo plánované starty nových programů, jako je Spektrum Home, Noe+, Óčko Black, Óčko Expres, Nova Lady, Prima Show aj. Zároveň je ale patrné, že z hlediska divácké preference sice terestrický příjem televizního vysílání u nás stále převládá, penetrace v domácnostech ale stagnuje a jedinou rostoucí televizní platformou je IPTV. Může tento způsob televizního vysílání časem nahradit terestriku? A co by to způsobilo mezi diváky, kteří jsou zvyklí přijímat televizní signál zadarmo?

Ostatně, Češi byli dlouhodobě známí tím, že většinově příliš neholdovali placeným televizním službám. Nemění se ale situace a přístup diváků ke kabelové, IP a satelitní televizi? A do jaké míry mohou terestrickému vysílání pomoci nové vysílací standardy jako 5G Broadcast určený pro lineární terestrické vysílání pro chytrá zařízení s menšími displeji, jako jsou tablety a smartphony, nebo DVB-I jako jedna z budoucích cest digitálního televizního vysílání? O tom všem by měli přijít řečnit zástupci MPO, ČTÚ, České televize, televizí Nova, Prima, Óčko, Českých Radiokomunikací, Digital Broadcasting a Atmedia Czech.

Streamovací služby ze všech stran

Veskrze televiznímu obsahu, ovšem ve formě streamovacích nelineárních služeb, se bude věnovat i druhý blok konference DIGIMEDIA 2023. Položí si například otázku, kam až může vést fragmentace obsahu a počet streamovacích služeb na českém trhu, aby se zde uživily a měly dostatek platících uživatelů. A kolik takových služeb si může průměrná česká domácnost dovolit? Je zavedení tarifů s reklamami cestou, jak k streamovacím službám dostat více uživatelů za nižší cenu? A nebudou diváci, kteří sledují domácí Voyo, Primu+ nebo iVysílání, chybět lineárním televizním kanálům a nasmlouvaným GRP´s? Diskutující v druhém bloku okomentují dopad vstupu služeb Disney+, SkyShowtime a Prima+ na český trh, ale i klesající úroveň dabingu v těchto videotékách.

Velkým problémem pro streamovací služby je nelegální sdílení přihlašovacích údajů k uživatelským účtům. Netflix coby globální lídr už oznámil úmysl toto sdílení technicky omezit, ale jak se k němu postaví další hráči, včetně domácích? Ti také řeší velký problém s pirátstvím titulů vysílaných jak na lineárních kanálech, tak v rámci SVOD. Asociace komerčních televizí (AKTV), která sdružuje televizní skupiny Nova, Prima a Óčko, loni na podzim oznámila první velké vítězství, když se dohodla s provozovatelem internetových úložišť Hellshare a Hellspy na blokování určitých slovních spojení používaných při označování nelegálně sdíleného obsahu členů AKTV. Na přetřes přijde i otázka, zda není vzhledem k velkému počtu streamovacích služeb čas na vznik agregátorů, které by nabízely to nejlepší od všech.

Takovým agregátorem měl být i projekt pracovně nazvaný Czechflix, s jehož myšlenkou před časem přišel generální ředitel ČT Petr Dvořák. Obě velké komerční televizní skupiny ale postupně od společného podniku ustoupily, a tak není jisté, zda někdy v budoucnu vznikne. Nebo je tu ještě nějaká šance? Jako provozovatel takové služby se opakovaně nabízely České Radiokomunikace. Dalším zajímavým tématem z hlediska prodeje reklamního prostoru jsou online FAST kanály, tedy volně přístupné internetové lineární televize, které se živí prodejem reklamních časů a dalších formátů. Zájem o jejich provoz projevil už i YouTube. Nebudou právě tyto kanály ukusovat z reklamního koláče tradičních lineárních televizních programů? A do jaké míry jsou diváci ochotni sledovat reklamu?

Digitální rozhlas: konečně se blýská na dobré časy?

Výživný bude i třetí blok letošní konference DIGIMEDIA 2023. Zabývat se bude digitálním rozhlasovým vysíláním a především situací po zveřejnění návrhu podmínek aukce kmitočtů pro sítě DAB+ od Hany Továrkové na samém sklonku jejího předsednického mandátu v Radě ČTÚ a následném stažení téhož dokumentu a veřejné konzultace jejím nástupcem Markem Ebertem. V době konání konference už možná bude vypsaná aukce podle nových podmínek. Co si od ní ČTÚ slibuje a jaký výnos by mohla přinést do státního rozpočtu? Na přetřes přijdou i plány komerčních rádií pro vstup do DAB+: založí nové tematické stanice jenom pro digitál? S tím samozřejmě souvisí požadavek na změnu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, který nyní umožňuje jednomu provozovateli vlastnit pouze dvě licence pro celoplošné terestrické rozhlasové vysílání.

Důležitým tématem bude také efektivita souběžného vysílání stejných programů v FM pásmu a DAB+. Jak dlouho s ním jednotliví hráči počítají a dojde k postupnému opouštění FM vysílačů? Zástupce Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) by měl přiblížit, zda a jakým způsobem se budou upravovat licence pro rozhlasové vysílání, jichž je několik typů a ve vztahu k DAB+ mají různé podmínky. S nástupem digitálního vysílání se nabízí otázka, zda není čas opustit zastaralý deníčkový průzkum poslechovosti, který odpovídá spíše znalosti značky jednotlivých rádií a zavést přesnější elektronické měření jako u televizí. S tím souvisí další otázka: kolik digitálních rádií vlastně utáhne český reklamní trh? A donutí vysoké ceny energií rádia uvažovat o efektivnější distribuci signálu v digitální podobě? Svoje plány na další zahušťování vlastní sítě DAB+ představí Český rozhlas, včetně finančního aspektu tohoto projektu v době špatné ekonomické situace médií veřejné služby.

Přesný program konference DIGIMEDIA 2023 včetně obsazení jednotlivých diskusních bloků a seznamu partnerů akce zveřejní AČRA-MK na svém webu začátkem jara. Na stejném místě pak bude možné registrovat účastníky nebo žádat o novinářskou akreditaci na tuto akci. Moderátorsky konferencí provedou Václav Sochor (první dva bloky) a Jan Potůček (třetí blok).

Další články

0108

SIGNUM se stal partnerem českého fotbalu

Číst vše
2606

19. ročník konference DIGIMEDIA 2024 proběhl 13. června

Číst vše

Kontakt

AČRA MK
Šmilovského 1264/5
120 00 Praha - Vinohrady
IČ: 60447044
Č. účtu: 123 - 4744970227 / 0100

 

AČRA servis s.r.o.
Sídlo: Holušická 2221/3,
148 00 Praha 4 – Chodov
IČ: 27458521
DIČ: CZ27458521
Č. účtu: 35 – 651 328 0287 / 0100

    Napište nám