Česko bude mít další celoplošnou televizi, AI zabije weby a do éteru míří nová digitální rádia. Co zaznělo na DIGIMEDII 2025
0906Jubilejní 20. ročník odborné konference DIGIMEDIA 2025 přilákal na 200 účastníků a další tisícovku diváků živého streamu České televize a Českého rozhlasu.
Praha 6. června 2025 – Novou plnoformátovou televizní stanici zařadí už v červenci do svojí celoplošné pozemní televizní sítě 23 společnost České Radiokomunikace (CRA). Program zaplní předposlední volnou pozici v celostátních sítích tohoto operátora, prohlásil na odborné konferenci DIGIMEDIA 2025, jejíž 20. ročník ve čtvrtek 5. června pořádala Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA-MK), ředitel sekce regulace a vedoucí právního oddělení CRA Marcel Procházka.
Akci, jíž se v Kongresovém sálu České televize v Praze na Kavčích horách účastnily více než dvě stoky odborníků, zahájil předseda Stálé senátní komise pro sdělovací prostředky David Smoljak a zástupce generálního ředitele České televize Michal Fila pověřený vedením ČT po odvolání generálního ředitele Jana Součka. Konference se ve třech blocích věnovala aktuálním trendům v televizním vysílání, používání umělé inteligence (AI) při tvorbě mediálního obsahu a digitálním rádiím. A nadnesla i nepříliš pozitivní vizi budoucnosti tradičních médií, jimž podle statistik prezentovaných Janem Binarem z agentury McCan klesají celosvětově příjmy na úkor sociálních médií. Netýká se to jen tisku, ale už i televize a rádia.
Televize do mobilu zdarma? Stále se hledá obchodní model
Technický ředitel ČT Michal Kratochvíl na konferenci odmítl myšlenku, že by veřejnoprávní televize využila kmitočty uvolněné díky vládní Strategii správy spektra pro přeladění některých vysílačů, aby zabránila jejich vzájemnému rušení v době inverzí. ČT totiž téměř v celé republice vysílá na jednom kanálu 26 a právě inverze způsobují vzájemné rušení vysílačů. „Pokud bychom přistoupili na takové řešení, znamenalo by to další Technický plán přechodu a do toho se nikomu nechce,“ vysvětlil Kratochvíl, podle něhož ČT bude participovat na dalších testech bezplatné mobilní televize 5G Broadcast, které na třetí letošní čtvrtletí připravují CRA.
5G Broadcast jako televizní vysílání určené mobilním zařízením bez nutnosti připojení k internetu či vázání na SIM kartu otestovala i společnost Digital Broadcasting, ale podle výkonného ředitele Jakuba Juhase pouze v laboratorních podmínkách. Televize jsou připraveny na tomto vysílání participovat, ale stále jim pro něj chybí vhodný obchodní model, upozornil technický ředitel televize Nova Josef Uher. Frekvence pro vysílání 5G Broadcast bude možné získat od zamýšlených rozvojových sítí DVB-T2, které nebyly nikdy spuštěny, připustil Petr Vítek, tajemník 5G Aliance z Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
Podle Jiřího Šuchmana, člena Rady Českého telekomunikačního úřadu, bude možné frekvence vyčleněné pro rozvojové sítě DVB-T2 využít pro dokrývání stávajících multiplexů, pro rozvoj regionálních televizních sítí, případně pro zmíněnou mobilní televizi 5G Broadcast. Jakub Juhas ze společnosti Digital Broadcasting ale apeloval, aby tyto „ženevské“ kmitočty zůstaly v záloze pro případ, že by v budoucnu bylo třeba znovu redukovat vysílací spektrum pro terestrickou televizi, aby ji bylo možné zachovat v současném rozsahu. Televize totiž stále mají o tento typ vysílání zájem, byť nejsledovanější vysílací platformou je už IPTV.
Že se televize potřebují udržet v terestrickém vysílání, potvrdil generální ředitel hudební televize Óčko Štěpán Wolde. „Neustále řešíme, zda z terestriky neodejít. Ale pořád je pro nás výhodné být mezi 36 programy v terestrice a ne pouze mezi 142 programy, které dnes nabízí IPTV,“ vysvětlil Wolde. Že IPTV začíná udávat tón v televizním vysílání, konstatoval na DIGIMEDII prezident Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund. Upozornil na průzkum, podle něhož diváci využívají televizor nejčastěji pro sledování obsahu z internetu, především pak různé aplikace streamovacích služeb jako je Netflix, Oneplay, prima+ nebo iVysílání ČT. Stát by podle Grunda měl situaci sledovat a v případě, že zájem o terestrickou televizi bude nadále klesat, využít frekvence efektivněji.
Jan Maxa, čerstvý ředitel VOD služeb televize Prima, prozradil, že streamovací služba prima+ získává přibližně 85 % uživatelů napřímo a z 15 % je má přes operátory služeb, jako je Vodafone TV. „Nejnověji jsme uzavřeli partnerství s provozovatelem služby SledováníTV,“ přiblížil. Konec internetové reklamy v iVysílání ČT, který od května zavedla tzv. velká mediální novela, podle něj pro prima+ neznamenal žádný příliv nových inzerentů. „iVysílání mělo tak málo reklamy, že se to nijak neprojevilo,“ uvedl Maxa.
Irena Novotná, Coutry managerka společnosti AMC International pro Českou republiku, oznámila další investice do volně šířeného programu Spektrum Home. Firma podepsala smlouvu na pokračování pořadu s Honzou Musilem a chystá další původní formáty. Programy provozované skupinou AMC navíc přešly pod mediazastupitelství Thematic Channels, které je největším zprostředkovatelem televizní reklamy v Rumunsku a působí také v Bulharsku. Jeho manažer Máté Piros nastínil, že by firma chtěla na českém trhu postupně získat více než dvacetiprocentní podíl.
AI postupně zabije webové stránky tak, jak je známe
Umělé inteligenci jako pomocníkovi i hrozbě pro média se věnovat druhý blok konference. Josef Šlerka z Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky nastínil pravděpodobný vývoj, že AI nástroje v internetových vyhledávačích postupně „zabijí“ weby v podobě, v jaké je dnes známe. A i samotné vyhledávače by časem mohl nahradit chat, který bude uživatelům nabízet hotové odpovědi s odkazy na původní zdroje. Zneužitelnosti AI pro různá deepfake videa a další smyšlený obsah se věnovala Alžběta Solarczyk Krausová z Ústavu státu a práva Akademie věd ČR, která přiblížila, v jakém stavu je implementace tzv. AI aktu, který reguluje používání AI v Evropské unii.
Česká média většinou nastavila pro své zaměstnance pravidla pro používání AI, zejména pak při generování obsahu. „V Českém rozhlase platí striktní pravidlo, že žádný výstup z AI nesmí být zveřejněn bez toho, aniž by prošel lidskou kontrolou,“ upozornila Martina Májíček Poliaková, ředitelka pro strategický rozvoj této veřejnoprávní instituce. Televize Prima podle ředitele pro datový úsek Jana Lajky využívá AI zejména pro plánování reklamních kampaní a nasazování reklamních breaků do vysílání. A generuje díky ní i některé reklamní spoty určené pro internet. „Zatím nám nevychází, že by bylo levnější pomocí AI řešit dabing nebo titulkování,“ uvedl Lajka s tím, že ani generování dramatické tvorby pomocí AI není na pořadu dne.
Jak AI pomáhá při monitoringu tisku a přepisu rozhlasových a televizních pořadů, přiblížil generální ředitel společnosti Newton Media Petr Herian. Nástroj BeeLive, který k tomu firma používá, byl na konferenci použit pro převod mluveného slova do titulků doplněných k videopřenosu akce. „Oproti loňskému roku jsme zrychlili přepis, vylepšil se i překlad textu. BeeLive například sama detekovala, že jeden z účastníků panelu konference je Slovák a uzpůsobila tomu přepis do češtiny,“ přiblížil Herian.
V létě nás čeká exploze nových digitálních rádií
Osm digitálních rádií chystá do éteru už v červenci rozhlasová skupina Media Bohemia, prozradil během třetího konferenčního bloku její programový ředitel Jan Neuman. Čtyři programy budou vysílat v celoplošné síti CRA a čtyři v rovněž celoplošné síti společnosti RTI cz. Nový digitální program spustí ještě během léta také společnost Londa, provozovatel rádia Impuls, potvrdil její generální ředitel Jiří Hrabák. Síť CRA, v níž se čtvrtý program Londy objeví, se podle Marcela Procházky chystá vyřešit pokrytí digitálním signálem v pražských tunelech včetně Blanky. Pavel Hájek, majitel dalšího operátora sítí pro digitální rozhlas, společnosti Fiera touch, potvrdil plánované převzetí digitálního rádia Energic a ještě v letošním roce se chystá spustit nejméně tři nové vysílače.
Vstup nové digitální stanice Čas Rock Natvrdo do sítí společnosti Broadcast Services nevyloučil generální ředitel mediální skupiny Pohoda Roman Jeřábek. I když sítě tohoto operátora jsou primárně určeny pro šíření vlastních rádií Čas, firma podle Jeřábka dokončuje jednání o vstupu dalšího rádia, které v současné době vysílá jen analogově v FM pásmu. Tomáš Řapek, jehož společnost Teleko digital se věnuje digitálnímu rozhlasovému vysílání od roku 2011, potvrdil plánované rozšíření jeho sítí na vysílače ve Znojmě a Třebíči. „Naše řešení je unikátní, například spuštěním vysílače v Králíkách jsme zajistili signál digitálních rádií pro oblast, kam nedosáhne signál žádného jiného operátora,“ konstatoval Řapek.
Český rozhlas chystá napřesrok další dokrývání DAB+
Všech osm operátorů digitálních sítí pro komerční rádia podle Jiřího Duchače, ředitele odboru správy kmitočtového spektra Českého telekomunikačního úřadu, splňuje rozvojová kritéria stanovená při aukci kmitočtů. Úřad bude nadále sledovat, jak se jednotlivé sítě rozšiřují a zda pokrývají nejen dostatečně velké území, ale také síť dálnic a rychlostních silnic. Český rozhlas podle technického ředitele Karla Zýky chce po navýšení rozhlasového poplatku pokračovat v dokrývání své digitální sítě tak, aby navýšila dosah uvnitř budov ze současných 76 % obyvatel. „Letos už žádný dokryvný vysílač spustit nestihneme, ale příští rok budeme v těchto aktivitách pokračovat,“ slíbil Zýka.
Vysoké poplatky ochranným svazům autorským označil za jednu z největších brzd rozvoje nových digitálních rádií Miroslav Pýcha, majitel operátora vysílacích sítí Joe Media a provozovatel rádií Hey, Color Music, Sázava a Americana. „U našich rádií tyto poplatky tvoří až 40 % veškerých provozních nákladů,“ uvedl. Proti politice ochranných svazů autorských se ohradili rovněž Jiří Hrabák a Jan Neuman. Ředitelka jednoho z těchto svazů OAZA, Tereza Landová, jež zastupuje asociace mistrů zvuku, se proti kritice ohradila s tím, že rádia využívají autorská díla pro své podnikání, a tudíž musí být připravena za ně platit poplatky. Jejich výši kolektivní správci navíc pro nová digitální rádia snížili.
Konference DIGIMEDIA 2025 se letos konala již po dvacáté. Partnery akce byli Česká televize, Český rozhlas, Český telekomunikační úřad, České Radiokomunikace, Digital Broadcasting, AMC International, Thematic Channels, Asociace provozovatelů mobilních sítí a Newton Media. Mediálními partnery pak společnosti Averia, časopis Marketing & Media, weby MediaGuru.cz a Televizniweb.cz. Kompletní záznam konference je dostupný v archivu služby iVysílání ČT.
O konferenci DIGIMEDIA
Odborná konference DIGIMEDIA je největším setkáním odborníků na audiovizuální média a broadcasting v České republice, na němž se setkávají zástupci provozovatelů televizního a rozhlasového vysílání, internetových a mobilních služeb, operátorů vysílacích sítí a státních regulačních orgánů. Dlouhodobě se věnuje především tématům audiovizuálních médií, distribučních platforem, reklamy, placených služeb a mediální legislativy. Pořadatelem konference je Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK). Tradice této akce započala v roce 2006, letos se koná již 20. ročník.
Kontakty pro média:
Mgr. Pavel Brabec
prezident Asociace českých reklamních agentur
a marketingové komunikace
+420 602 330 370
Jan Potůček
programový ředitel konference DIGIMEDIA 2025
+420 606 222 928
Veronika Maxová
vedoucí produkce
acra@acra-mk.cz
Další články
Kontakt
- Kancelář
Holušická 2221/3, Praha Chodov - +420 724 777 944
volejte Po-Pá: 8-18 hod - acra@acra-mk.cz
odpovíme do 24 hodin
AČRA MK
Šmilovského 1264/5
120 00 Praha - Vinohrady
IČ: 60447044
Č. účtu: 123 - 4744970227 / 0100
AČRA servis s.r.o.
Sídlo: Holušická 2221/3,
148 00 Praha 4 – Chodov
IČ: 27458521
DIČ: CZ27458521
Č. účtu: 35 – 651 328 0287 / 0100