Zánik bezplatného terestrického příjmu televize u nás není možný, shodli se experti na konferenci DIGIMEDIA 2022

0206

Zároveň ale roste zájem o placenou televizi a streamovací služby. Nad zapojením komerčních rádií do DAB+ stále visí otazník.

Praha 2. června 2022 – Rok 2030 nebude datem, kdy by v České republice skončila možnost bezplatného terestrického příjmu televizního vysílání. Věří tomu zástupci obou největších operátorů pozemních televizních sítí v tuzemsku i provozovatelé televizního vysílání, kteří se ve středu zúčastnili 17. ročníku odborné konference DIGIMEDIA 2022. O osudu celoplošných terestrických sítí po roce 2030 má rozhodnout vláda na základě výsledků jednání Světové radiokomunikační konference, které bude řešit otázku dalšího možného „ukrajování“ televizního spektra ve prospěch mobilních operátorů.

Vládu čeká klíčové rozhodnutí o DVB-T2

Podle Marcela Procházky, ředitele regulatorního a právního úseku Českých Radiokomunikací, zatím nepanuje mezi jednotlivými státy jednotný názor, co by se mělo po roce 2030 dít s kmitočty v pásmu 600 MHz, na kterých nyní probíhá televizní vysílání. „A i kdyby jiné státy chtěly toto pásmo opustit, Evropa se může zachovat jinak a už to deklarovala,“ upozornil Procházka. Společně s Nikolou Chrenčíkovou Pařízkovou z konkurenční společnosti Digital Broadcasting se shodli v názoru, že zájem českých domácností o bezplatný pozemní příjem televize nebude do roku 2030 nijak výrazně klesat. „Už teď vidíme, že přichází období úspor v domácnostech, takže budoucnost bezplatného příjmu TV vidíme pozitivně,“ uvedla Chrenčíková Pařízková.

Jak se stát postaví k otázce případného uvolňování pásma 600 MHz, se rozhodne na základě doporučení pracovní skupiny při ministerstvu průmyslu a obchodu, uvedl náměstek ministra Petr Očko. Zároveň potvrdil, že Český telekomunikační úřad (ČTÚ) splnil zadání ministra Jozefa Síkely a 31. května odevzdal návrh řešení problematického příjmu televizního vysílání DVB-T2 v některých lokalitách. „Dokument je poměrně rozsáhlý a má asi deset příloh. Pracovní skupina MPO se jím bude zabývat ještě v průběhu června,“ slíbil Petr Očko, podle něhož zatím není jasno ani v otázce spouštění tzv. rozvojových sítí DVB-T2, s nimiž počítá vládní Strategie rozvoje terestrické televizní platformy v ČR z roku 2016.

Vzniknou nové „rozvojové“ televizní multiplexy?

Přidělování nových televizních sítí závisí na vyhodnocení přechodu na DVB-T2, pro který si MPO stanovilo lhůtu do dvou let od dokončení tohoto procesu. Resort si tedy nechává prostor do konce letošního roku. Podle Josefa Uhra, technického ředitele TV Nova, by se měl výsledek druhé televizní digitalizace hodnotit na základě dat získaných během standardního roku, který nebyl ovlivněn vládními nařízeními proti šíření koronaviru. „Z vlastní zkušenosti víme, že ve dvou krajích, kde se přecházelo na DVB-T2 v průběhu pandemie, část diváků raději volila jiný typ příjmu televizního signálu a podíl terestrického příjmu tam klesl o dvě procenta,“ uvedl Uher.

Celkový zájem o bezplatný pozemní příjem televizního signálu zůstává v České republice vysoký: využívá ho 55 procent domácností. Zároveň ale roste zájem o placenou televizi. Podle tzv. Atmedia Indexu, který sestavila agentura Atmedia Czech, si aktuálně 56 procent Čechů platí za příjem televize a toto číslo by mělo podle Managing Directorky Michaely Surákové do roka stoupnout na 59 procent. Zároveň poroste i podíl Čechů, kteří využívají některou ze streamovacích služeb. Nyní to je 40 procent, za rok by to mělo být 42 procent. Z těch, kteří si streamovací služby platí, tak činí 52 procent napřímo a 12 procent prostřednictvím IPTV operátora. Průměrně pak Češi vydávají za VOD služby 205 korun měsíčně.

Reklamu určitě nezařadíme, slibuje šéf Voyo

Z Atmedia Indexu vyplývá, že průměrný Čech využívá 1,5 streamovací služby. Ředitel specializované videotéky Dramox zaměřené na záznamy divadelních představení Martin Zavadil se domnívá, že počet těchto služeb využívaných v českých domácnostech bude ještě stoupat. „V rozvinutých trzích, jako je Skandinávie nebo Británie, si předplácí čtyři i pět služeb na domácnost,“ upozornil Zavadil. S tím souhlasí i Tomáš Žondra ze společnosti Film Europe, která stojí za službou Edisonline s festivalovými filmy. Zároveň upozornil na nelegální využívání obsahu lineárních televizí některými poskytovateli IPTV, kteří takto nabízí televizní pořady archivované až 100 dní.

Největší tuzemská streamovací služba Voyo se nechystá po vzoru Netflixu zavádět levnější předplatné pro obsah, který bude doplněn o reklamu. „U Netflixu to chápu, je to snaha a udržení určitého růstu. Voyo považujeme za prémiovou službu a reklama je v něm proto vyloučená,“ uvedl Daniel Grunt, Chief Digital Officer CME, vlastníka televize Nova. Voyo loni nastartovalo raketový růst počtu předplatitelů tím, že z obrazovky TV Nova přesunulo do této placené služby seriál Ordinace v růžové zahradě. Tomu se však podle Grunta zatím na Voyo nepodařilo dosáhnout stejné sledovanosti jako na Nově během jeho poslední televizní sezóny, byť se těmto datům postupně blíží.

ČT nechce iVysíláním konkurovat komerčním službám

Česká televize je se svým iVysíláním v poněkud odlišné situaci než jiné streamovací služby, upozornil Jan Maxa, ředitel vývoje a nových formátů. Pořady vyráběnými pouze pro internet chce přitáhnout pozornost diváků, pro které je klasické lineární vysílání nezajímavé, vysvětlil. Základní cílovou skupinou pro iVysílání jsou diváci ve věku od 18 do 45 let a různé minority. U obsahu pro mladé ČT cílí už na dvanáctileté a starší, pro které je dětský kanál Déčko už neatraktivní, dodal Maxa. Zároveň se dotkl otázky placení televizního poplatku od domácností, které nemají televizní přijímač a sledují pořaDůdy ČT přes internet. „Neměli bychom je jak zaúčtovat, nebyl by to televizní poplatek, ale dar,“ uvedl.

Konference DIGIMEDIA 2022 se uskutečnila krátce předtím, než na český trh vstoupí další silná globální streamovací služba Disney+. Jeho příchod ostatní hráči na trhu vesměs vítají. Podle Martina Zavadila z Dramoxu je launch každého nového silného hráče důležitý, protože edukuje trh. „Čím víc služeb člověk má, tím víc mezi nimi přepíná a naučí se vybírat,“ vysvětlil. Důležitou výhodou pro streamovací služby je přítomnost v chytrých televizorech velkých značek. Největší výrobce Smart TV, společnost Samsung, podle TV product managera česko-slovenské pobočky Martina Huby nabízí ve svém televizním operačním systému Tizen okolo tisícovky aplikací, ale 52 nejúspěšnějších tvoří 92 procent využívanosti těchto aplikací.

Digitální sítě pro komerční rádia budou na jaře 2023

Digitální rozhlas čeká podle zástupců rozhlasového trhu v České republice ještě trnitá cesta k úplnému etablování na trhu. Stále se čeká na finální sítě určené pro komerční rádia. Podle ředitele odboru správy kmitočtového spektra Českého telekomunikačního úřadu Jiřího Duchače se původně plánované sítě musí přepracovat, protože představa ČTÚ o podobě celoplošných sítí se nesetkala s pozitivním ohlasem u provozovatelů vysílání. „Zazněl požadavek na možnost regionálního odpojování v rámci celoplošných sítí, a k tomu je třeba více kmitočtů,“ vysvětlil Duchač s tím, že vyhlášení tendrů na operátory těchto sítí ČTÚ předpokládá na jaře příštího roku.

Velká komerční rádia sdružená v Asociaci provozovatelů soukromého vysílání zatím podle prezidenta této organizace a generálního ředitele Rádia Impuls Jiřího Hrabáka neví, zda využijí možnosti vysílat v nových celoplošných sítích DAB+. „Není jisté, zda se do dvou let neobjeví nějaká nová technologie a jak se celkově změní trh,“ vysvětlil. Jednatel Marketing Media Services Daniel Sedláček dodal, že představa o vstupu nových hráčů na český rozhlasový trh je lichá, protože existuje zhruba pět úspěšných rozhlasových formátů a všechny už nabízí současná rádia. Jiří Duchač ale namítl, že ČTÚ pravidelně dostává dotazy od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání kvůli žádostem zájemců o licence pro celoplošné pozemní digitální rozhlasové vysílání.

Český rozhlas výrazně posílí příjem DAB+ uvnitř budov

Zájemců o plánované sítě pro digitální vysílání komerčních rádií bude v tuzemsku více. Kromě dosavadních hráčů – Českých Radiokomunikací, Teleko digital a RTI cz – půjde i o společnosti Joe Media a Progres Digital, sesterskou společnost Digital Broadcasting. Její výkonný ředitel Jakub Juhas na konferenci DIGIMEDIA 2022 prozradil, že společnost podá žádost o individuální oprávnění k využívání kmitočtů pro DAB+ vysílání takřka v celé republice, takže spustí vlastní síť ještě před plánovaným tendrem na finální sítě pro digitální rozhlas. O nové kmitočty pro další lokality se pokusí i společnost Joe Media, která provozuje svůj rozhlasový multiplex COLOR DAB+ v Praze a středních Čechách, uvedl její majitel Miroslav Pýcha.

Výrazné posílení svojí veřejnoprávní digitální sítě ČRo DAB+ plánuje Český rozhlas. Ještě v letošním roce spustí podle technického ředitele Karla Zýky devět nových vysílačů a dokrývačů, aby zkvalitnil příjem digitálního signálu uvnitř budov. Současné mapy pokrytí jsou totiž modelované na příjem mimo budovy a v autech. Do roku 2024 chce Český rozhlas vylepšit pokrytí pro indoor příjem digitálního vysílání na 85 procent obyvatel České republiky ze současných 70 procent. „Zároveň budeme pokračovat s vysíláním v FM pásmu, na internetu a prostřednictvím DVB-T2 a DVB-S2,“ dodal Karel Zýka s tím, že všechny tyto distribuční platformy tvoří důležitý mix, který by v budoucnu mohlo doplnit i vysílání přes sítě 5G Broadcast, kterou nyní testují CRA. Český rozhlas v tomto experimentu šíří vysílání stanice Radiožurnál.

Záznam celé konference DIGIMEDIA 2022 si můžete přehrát na iVysílání České televize nebo na YouTube kanálu Českého rozhlasu.

O konferenci DIGIMEDIA

Odborná konference DIGIMEDIA je největším setkáním odborníků na audiovizuální média a broadcasting v České republice, na němž se setkávají zástupci provozovatelů televizního a rozhlasového vysílání, internetových a mobilních služeb, operátorů vysílacích sítí a státních regulačních orgánů. Dlouhodobě se věnuje především tématům audiovizuálních médií, distribučních platforem, reklamy, placených služeb a mediální legislativy. Pořadatelem konference je Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA-MK). Tradice této akce započala v roce 2005, letos se koná již 17. ročník.

Kontakty pro média:

Pavel Brabec

prezident AČRA-MK

pavel.brabec@commonline.cz

+420 606 649 210

Jan Potůček

programový ředitel konference DIGIMEDIA 2022

jan.potucek@taktiq.com

+420 606 222 928

Další články

1011

AKA + VŠE + AI = vyprodáno

Číst vše
0108

SIGNUM se stal partnerem českého fotbalu

Číst vše

Kontakt

AČRA MK
Šmilovského 1264/5
120 00 Praha - Vinohrady
IČ: 60447044
Č. účtu: 123 - 4744970227 / 0100

 

AČRA servis s.r.o.
Sídlo: Holušická 2221/3,
148 00 Praha 4 – Chodov
IČ: 27458521
DIČ: CZ27458521
Č. účtu: 35 – 651 328 0287 / 0100

    Napište nám