DIGIMEDIA 2021: Přesune se televize do deseti let na internet?

2509

Přesune se televize do deseti let na internet? Konference DIGIMEDIA 2021 otevřela citlivé téma budoucnosti terestrického vysílání

Rok 2030 bude milníkem pro bezplatný příjem televizního vysílání v České republice. Může dojít k jeho redukci, nebo dokonce k úplnému ukončení.

Praha 23. září 2021 – Bude v České republice po roce 2030 pokračovat pozemní digitální televizní vysílání s bezplatně přístupnými programy, nebo se toto vysílání přesune na internet? Zásadní diskusi o budoucnosti terestrické televize otevřela na středeční konferenci DIGIMEDIA 2021 předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Hana Továrková. Podle jejího osobního názoru je neekonomické provozovat vedle sebe sítě pro terestrickou televizi a silnou internetovou infrastrukturu, na kterou by se mohlo televizní vysílání přesunout.

Podle Hany Továrkové není jisté, zda ČTÚ v roce 2030 prodlouží kmitočtové příděly stávajícím celoplošným sítím pro pozemní digitální televizní vysílání ve standardu DVB-T2. Zároveň počítá s tím, že se České republice nepodaří obhájit pásmo 600 MHz pro televizní vysílání. „Naše šance jsou prakticky nulové,“ uvedla. Postupnou konverzi terestrického televizního vysílání a datových sítí 5G předpokládá i náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko. České Radiokomunikace jako největší provozovatel televizních vysílačů v tuzemsku se podle ředitele sekce regulace a právní Marcela Procházky již připravují na testování nové vysílací technologie 5G Broadcast, kterou úspěšně vyzkoušelo Německo nebo Rakousko.

Bez změny legislativy to nepůjde, upozorňuje ředitel ČT

Operátoři pozemních televizních sítí ale zároveň neztrácejí víru v to, že bezplatná terestrická televizní platforma zůstane v České republice zachovaná i po roce 2030. „Je to bezplatný příjem, zatímco kdyby se k domácnostem dopravoval signál jakýmkoliv jiným způsobem, musely by za něj platit,“ upozornil generální ředitel Českých Radiokomunikací Vít Vážan. Podle Jakuba Juhase, výkonného ředitele společnosti Digital Broadcasting, která provozuje celoplošnou televizní síť 24, je bezplatný pozemní příjem televizního signálu nejvyužívanější televizní platformou, kterou využívá 55 % českých domácností a vidí její budoucnost i po roce 2030.

Generální ředitel České televize Petr Dvořák upozornil, že pozemní televizní vysílání je pro ČT definované zákonem. „Současná legislativa předepisuje České televizi jako prioritní provozovat terestrické vysílání. Definuje poplatníka jako toho, kdo drží klasický televizní přijímač, vůbec neuvažuje o tom, že by bylo možné ho přijímat prostřednictvím internetu a sledovat ho na tabletu, mobilu nebo počítači,“ dodal Petr Dvořák s tím, že pokud někdo sleduje programy ČT přes službu iVysílání a nevlastní televizní přijímač s tunerem DVB-T2, podle současného zákona se na něj nevztahuje povinnost platit televizní poplatek.

Roste podíl IPTV, ale bezplatný příjem televize stále jasně vede

Využívanost bezplatného pozemního příjmu televize se nezměnila ani druhou televizní digitalizací a přechodem na DVB-T2. Zatímco zájem o satelitní a kabelovou televizi klesá, raketově vzrostla využívanost IPTV z 2 % v době první televizní digitalizace na současných 22 % domácností, upozornila Tereza Šimečková, předsedkyně představenstva výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Roste i zájem o placené televizní služby. Podle průzkumu agentury Atmedia jsou české domácnosti ochotny měsíčně investovat v průměru 354 korun za příjem placených televizních služeb. Zároveň se zvyšuje zájem o tematické kanály, upozornila výkonná ředitelka Atmedia Michaela Vasilová.

Popularity úžeji zaměřených televizních stanic si všímají i velké mediální domy. FTV Prima se chystá spustit již desátý program Prima Show, kvůli němuž podle Business Development Directora Lukáše Kubáta patrně sníží rozlišení svých programů v pozemním televizním vysílání z HD kvality na standardní rozlišení. „Řešíme, zda v HD kvalitě ponecháme hlavní program Primy, a určitě bude vyšší rozlišení u CNN Prima News, kde je tonutné kvůli titulkům a zprávám v liště,“ vysvětlil Kubát. Televize Nova plánuje v nejbližších dnech zahájit vysílání nového programu Nova Lady zaměřeného na ženy a testuje placenou terestrickou televizi v rámci pražského multiplexu 4. „Vnímáme to jako zkoušku, kterou si časem vyhodnotíme. Počty předplatitelů nebudeme zveřejňovat,“ řekl na konferenci DIGIMEDIA 2021 technický ředitel TV Nova Josef Uher.

ČT, Nova a Prima hledají společnou řeč nad „Czechflixem“

Nova nyní hodně sází na prolínání lineárního vysílání a nelineárních služeb, konkrétně vlastní placenou streamovací službu Voyo. Na tu od září přesunula oblíbený seriál Ordinace v růžové zahradě. Daniel Grunt, Head of Digital ve společnosti CME, jež vlastní TV Nova, sice nechtěl zveřejnil počty předplatitelů, kteří si pořídili Voyo kvůli Ordinaci, ale prohlásil, že Voyo již překonalo plán, který si Nova stanovila pro letošní rok. Ordinace je nejsledovanějším obsahem na Voyo a velmi úspěšná je i reality show Love Island, jejíž sestřihy se objevují i na volně šířených lineárních kanálech Novy.

Česká televize podle výkonného ředitele pro nová média Marka Doležela pokračuje v jednání s Novou a Primou o vzniku společné streamovací služby označované jako „Czechflix“, která by mohla čelit globálním značkám, jako je Netflix nebo HBO. Podle Grunda závisí úspěch tohoto projektu na tom, aby se od začátku správně nastavila spolupráce a podíly hráčů zapojených do „Czechflixu“. O tom, že mají streamovací služby před sebou ještě strmý růst diváckého zájmu, svědčí vývoj počtu televizorů připojených k internetu v českých domácnostech. Podle Tomáše Hynčici z agentury Nielsen Admosphere jich v roce 2017 bylo pouhých 20 %, předloni 31 % a ke konci prvního pololetí letošního roku již 44 %.

Jak ovlivní trh se streamovacími službami a pozemní televizní vysílání nastupující mobilní sítě 5G? Podle Jiřího Grunta, výkonného ředitele Asociace provozovatelů mobilních sítí, se 5G může stát primárním zdrojem televizního vysílání a streamovacích služeb mimo městské aglomerace. „Vnímáme nastupující trend optiky až do domu. Když vyjedete na chatu, můžete stejné služby využívat na vašem zařízení díky sítím 5G,“ uvedl Grunt. Výstavba těchto mobilních sítí páté generace je ale pozvolná a podle Jiřího Duchače, ředitele odboru správy kmitočtového spektra ČTÚ, potrvá několik let. „Vítězové aukce na kmitočty v pásmu 700 MHz mají 18 měsíců na to, aby začali s výstavou sítí,“ upozornil Jiří Duchač.

ČTÚ pro DAB+ vyčlení dvě celoplošné a dvě regionální sítě

Rozvoj čekají také pozemní sítě pro digitální rozhlas. ČTÚ by mohl podle Jiřího Duchače již v příštím roce přidělit dvě celoplošné a pravděpodobně i dvě regionální sítě pro DAB+. Nejprve ale musí počkat na žádost Českého rozhlasu o vyčlenění kmitočtů pro veřejnoprávní multiplex ČRo DAB+, potvrzený nedávno schválenou novelou zákona o elektronických komunikacích. Ředitel Techniky a správy Českého rozhlasu Karel Zýka předpokládá, že rozhlas o tyto kmitočty požádá ihned poté, co novelu zákona podepíše prezident a vyjde ve Sbírce zákonů. Teprve poté bude moci ČTÚ zahájit přípravu tendru na sítě DAB+ určené pro komerční rádia. Zájem o výběrové řízení potvrdili nejen stávající operátoři sítí DAB+, České Radiokomunikace, Teleko digital a RTIcz, ale i společnost Digital Broadcasting.

„Dosud jsme se věnovali především televiznímu vysílání, ale chceme se stát silným hráčem i na poli DAB+,“ potvrdil na konferenci DIGIMEDIA 2021 ředitel vnějších vztahů Digital Broadcasting Martin Roztočil. Zároveň vzpomenul na zesnulého zakladatele společnosti Radima Pařízka, pravidelného účastníka konferencí DIGIMEDIA 2021, a představil jednu z jeho nástupkyň v Digital Broadcasting Nikol Pařízkovou. Provozovatelé sítí pro digitální rozhlas ale musí počítat s tím, že na rozdíl od původních plánů v České republice nedojde k přechodu na DAB+ a vypínání analogového vysílání v FM pásmu. „Toto pásmo se vypínat nemusí, jde o národní bohatství, které by mělo být dále využíváno,“ prohlásil někdejší vedoucí koordinační skupiny pro digitalizaci rozhlasového vysílání při ministerstvu kultury Milan Bouška.

Konference DIGIMEDIA 2021 se konala pod záštitou ministerstev průmyslu a obchodu a kultury, Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a Českého telekomunikačního úřadu. Generálním partnerem akce byli Česká televize a Český rozhlas, hlavními partnery České Radiokomunikace a společnost Digital Broadcasting. Mediálními partnery pak časopis Marketing a Media a odborné servery ICT Network News, B2B Network News, MediaGuru.cz, Televizníweb.cz a Averia. Pořadatelem konference je Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.

Videozáznam celé konference si můžete přehrát na iVysílání České televize nebo na YouTube kanálu Českého rozhlasu.

O konferenci DIGIMEDIA

Odborná konference DIGIMEDIA je největším setkáním odborníků na audiovizuální média a broadcasting v České republice, na němž se setkávají zástupci provozovatelů televizního a rozhlasového vysílání, internetových a mobilních služeb, operátorů vysílacích sítí a státních regulačních orgánů. Dlouhodobě se věnuje především tématům audiovizuálních médií, distribučních platforem, reklamy, placených služeb a mediální legislativy. Pořadatelem konference je Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA-MK). Tradice této akce započala v roce 2005, letos se konal již 16. ročník.

Další články

1011

AKA + VŠE + AI = vyprodáno

Číst vše
0108

SIGNUM se stal partnerem českého fotbalu

Číst vše

Kontakt

AČRA MK
Šmilovského 1264/5
120 00 Praha - Vinohrady
IČ: 60447044
Č. účtu: 123 - 4744970227 / 0100

 

AČRA servis s.r.o.
Sídlo: Holušická 2221/3,
148 00 Praha 4 – Chodov
IČ: 27458521
DIČ: CZ27458521
Č. účtu: 35 – 651 328 0287 / 0100

    Napište nám